ایرانیاتبلیغ

مشاور و مجری آموزش و تبلیغات شبکه های اجتماعی

 

توییتر، یک شبکه اجتماعی است که در سال 2006 راه اندازی شد و بدون شک یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در شبکه های اجتماعی می‌باشد که امروزه در دسترس مردم جهان است. توئیتر روزانه 100 میلیون کاربر فعال و 500 میلیون توییت دارد.

 توئیتر می توان برای دریافت اخبار، دنبال کردن افراد مشهور یا ارتباط با دوستان استفاده کرد. اما اگر نمی‌دانید در سال ۲۰۱۹ چطور از این رسانه استفاده کنید، این محبوبیت  می تواند نگران کننده باشد. ممکن است سال ها در سایت های مختلف تجربه های گوناگون به دست آورده باشید اما به شما توصیه می‌کنیم نحوه استفاده از توئیتر را در برنامه های خود قرار دهید. خوشبختانه توییتر برای استفاده بسیار آسان است. در این مقاله، مطالبی از قبیل آموزش جامع توییتر، اصطلاحات آن، اصول بازاریابی قوانین و مواردی از این را پوشش خواهیم داد. در ادامه مقاله با آموزش قدم به قدم توییتر بیشتر آشنا خواهید شد.

 

آشنایی با توییتر

در سال 2006 جک دورسی، بنیانگذار توییتر، ایده ای داشت . او یک بستر ارتباطی مبتنی بر پیام کوتاه ایجاد می کند که در آن دوستان می توانند با به روز کردن استاتوس(status)، از اوضاع هم خبر دار شوند. در ابتدا توییتر ایده ای بود که بسیار شبیه به پیام کوتاه بود. این ایده به دلیل جلسات طوفان فکری با بنیانگذار آن درسی و ایوان ویلیامز، تا حدود زیادی تکامل یافت. در 21 مارس 2006 ، جک اولین توئیت خود را ارسال کرد: “همین الان twitter  خود را راه اندازی کردم.”

 

توییتر شاهد یک رشد انفجاری در کنفرانس تعاملی South By Southwest  در سال ۲۰۰۷ بود که در طی آن بیش از ۶۰۰۰۰ توییت ارسال شد. تیم توییتر از این کنفرانس برای افرایش کاربران خود استفاده کردند. و به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر پیام کوتاه (SMS) آغاز به کار کرد پس بنابراین محدودیت 140 کاراکتری در ابتدا یک ضرورت بود اما این محدودیت از تلفن های همراه بود و نه از توئیتر.

 

با این حال، همزمان که توییتر در حال تبدیل شدن به یک پلت فرم در وب بود، بنیانگذاران آن این محدودیت را صرفاً به این دلیل که با مارک توییتر مطابقت دارد حفظ کردند. هدف آنها این بود: توییتر بستری است که قصد دارد برای دنیای مدرن و کم توجه شده‌ی امروز ما، محتوا های کوتاه درست کند.

 

توییتر در طول ۱۰ سال گذشته به صورت نمایی رشد کرده است. هدف آن در نهایت انتشار سریع اطلاعات است اما این در حالی است که این اطلاعات همیشه جدی نیست (برای مثال افکار عجیب و غریب برخی درباره‌ی آرایش)، گاهی اوقات نیز این اطلاعات جدی بود (برای مثال زمانی که برخی از این رسانه برای مسائل سیاسی استفاده می‌کردند).

از بسیاری جهات، هم معنایی نامحدود دارد و هم از پتانسیل بی حد و حصری برخوردار است. این امر می تواند شما را به همان سرعتی که با همسایه خود ارتباط برقرار می‌کنید و آشنا می‌شوید، با شخصی در تایلند آشنا کند. ممکن است تصمیم بگیرید که دور و بر خود را با متخصصان صنعت، سایتهای خبری، افراد مشهور، طنزپردازان یا دوستانتان پر کنید.

توییتر با فراهم کردن این امکان که هرکس مطالب مورد علاقه خود را بنویسد و یا علاقه های شخصی اش را دنبال کند، یکی بستر بسیار اعتیاد آور ایجاد کرده است! توییتر یک شبکه اجتماعی است و هدف اصلی آن اتصال مردم و ایجاد این امکان برای آنان است تا افکار خود را با یک گروه مخاطب بزرگ به اشتراک بگذارند. توییتر به کاربران اجازه می دهد مطالبی درباره بزرگترین اخبار و رویدادهای امروز پیدا کنند، از افراد یا شرکت هایی که مطالب جالب پست کنند یا به سادگی با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، تیم های روابط عمومی و بازاریابان نیز می توانند از آن برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنند و مخاطبان خود را راضی نگه دارند.

 

چرا توییتر بسیار محبوب است؟

علاوه بر تازگی نسبی و جدید بودن خود، جذابیت بزرگ توییتر به این است که خیلی سریع می‌تواند پیام‌ها را منتقل کرده و و نحوه پیدا کردن اطلاعات در آنها بسیار راحت است. کاربران در این شبکه اجتماعی می‌توانند به راحتی صدها و حتی هزاران نفر از کاربران دیگر را پیدا کرده و مطالب آنها را مطالعه کنند. این وضعیت برای دنیای مدرن که با کمبود زمان مواجه است، ایده آل محسوب می‌شود.

سهولت در استفاده و همچنین ایجاد پل ارتباطی مناسب بین افراد مختلف دلیل محبوبیت توییتر است.

 

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد توییتر، انتخاب اندازه پیام به شکل هدفمند است تا از انتشار محتوای غیر جذاب جلوگیری شود. کلیه توئیت های منتشر شده در این شبکه اجتماعی باید از ۲۸۰ کاراکتر کمتر باشند و این باعث می‌شود که این نوشته‌ها بیشتر متمرکز و حاوی اطلاعات اصلی باشد. بنابراین، کاربران بدون اینکه زحمت زیادی به خود بدهند، می‌توانند مطالب مختصر و مفید را در کمترین زمان ممکن پیدا کند. این محدودیت در اندازه پیام، توییتر را به یک ابزار اجتماعی بسیار محبوب تبدیل کرده است.

 

توییتر چگونه کار می‌کند؟

توییتر بسیار ساده است و به عنوان یک سیستم فرستنده و گیرنده استفاده می‌شود. در این برنامه شما یک حساب کاربری رایگان ایجاد می‌کنید و یک نام توییتر برای خود انتخاب می‌کنید. با انجام این کار، به راحتی می‌توانید فرایند تولید کردن را آغاز کنید و حتی توییت های خود را به صورت روزانه یا ساعتی ارسال کنید.

برای استفاده از این ابزار، یک کادر تحت عنوان «What’s Happening» در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانیم نوشته ۲۸۰ کاراکتری یا کمتر را در آن بنویسید. در انتها باید بر روی «Tweet» کلیک کنید تا پیام به شما ارسال شود.

برای دریافت فید توییتر، کار شما بسیار راحت است و باید به سادگی یک نفر مشهور را پیدا کنید و آن را فالو کنید. این موضوع باعث می‌شود که توییتهای شما توسط افراد بیشتری دیده شود و افراد علاقه مند به توییت شما جذب شود. پس از این کار شما می‌توانید فید توییتر خود را به صورت روزانه تغییر دهید و از این طریق مطالب را برای افراد با سلایق مختلف ارسال کنید.

 

چرا افراد مختلف توییت (Tweet) می‌کنند؟

ارسال توییت توسط افراد مختلف جامعه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از آنها برای جلب توجه دیگران، برخی برای اطلاع‌رسانی کارها و فعالیت‌های خود، برخی برای نشان دادن اخبار مربوط به یک حادثه و برخی نیز برای تبلیغات در مورد یک محصول یا یک خدمات از تولید استفاده می‌کنند. همانطور که عنوان شد، استفاده از توئیتر یک نوع میکروبلاگینگ محسوب می‌شود که باید برای مخاطب ساز شده و جذابیت کافی داشته باشد. هرچه محتوای یک توییت جذاب‌تر باشد، احتمال جذب کاربران در آن بیشتر و تعداد فالوور آن صفحه کاربری بیشتر می‌شود.

 

آیا Twitter می‌تواند یک خبرگزاری آماتور باشد؟

بله! این یکی از جنبه‌های مختلف توییتر است که به عنوان یک راه برای اطلاع‌رسانی و یادگیری در سطح جهان استفاده می‌شود.

 

امروزه می‌بینیم که افراد مختلف در کشورهای جنوب شرق آسیا، از این طریق به خانواده‌های خود در سایر کشورها خبر می‌دهند و در مورد اتفاقات مختلف مانند زلزله و سیل اطلاع‌رسانی می‌کند. حتی افرادی هستند که تجربیات خود در جنگ‌های افغانستان یا سایر جدال‌های جهانی را از طریق توییتر منتشر می‌کند.

 

تجربیات یک فرد در سفرهای سالانه خود، سخنان یک هوادار در مورد مسابقات جام جهانی راگبی و همچنین خبرهای کوتاه برخی از خبرگزاری‌ها، جدال‌های لفظی بین مقامات کشورهای مختلف و تبلیغات در مورد فروش محصولات جدید از مواردی هستند که شرکت‌های مختلف از Twitter استفاده می‌کنند.

توییتر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند به عنوان یک خبرگزاری آماتور عمل کند.

 

آیا امکان استفاده از Twitter به عنوان یک ابزار بازاریابی وجود دارد؟

طمئناً بله! هر کدام از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام، که امکان ارتباط بین افراد مختلف و تعامل بین آنها را فراهم کند، می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی به کار گرفته شود. مهم‌ترین نکته در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، استفاده از بستر اینترنت برای معرفی یک محصول و خدمات است. حال اگر یک پلت‌فرم بتواند این بستر را به شکل مناسبی فراهم کند، ابزار خوبی برای تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه تعداد کاربران توییتر سالانه افزایش می‌یابند استفاده از آن در بازاریابی به راحتی قابل تصور است.

 

آیا توییتر یک شبکه اجتماعی نیست؟

بدون شک هست! تعریفی که از شبکه اجتماعی وجود دارد، یک پلتفرم با قابلیت ایجاد ارتباط بین افراد مختلف به صورت مجازی است. این پلتفرم باید بتواند

  • امکان ارسال پیام خصوصی را فراهم کند؛
  • امکان جستجو و پیدا کردن افراد مختلف را فراهم کند؛
  • شیوه‌های مختلف ارسال پیام متنی و تصویری را ایجاد کند؛
  • به عنوان یک فضا برای تعامل افراد در سرتاسر جهان شناخته شود؛
  • امکان کامنت گذاشتن و لایک کردن مطالب مختلف را فراهم کند.

با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که توییتر تمامی این قابلیت‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان یک شبکه اجتماعی معرفی کرد.

 

چرا افراد معروف یا سلبرتی ها به توییتر علاقه دارند؟

افراد معروف و شناخته شده در سطح جهان، امکان ارتباط مستقیم با تک تک طرفداران خود را ندارند و مجبور هستند که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پل ارتباطی خود استفاده کنند. به همین دلیل امروزه می‌بینیم که افراد معروف (مانند Cristiano Ronaldo) بالاترین تعداد فالوور در شبکه‌های اجتماعی مختلف را دارند. توییتر به یکی از ابزارهای کارآمد برای سلبریتی ها تبدیل شده است و آنها می‌توانند وضعیت خود را در قالب توییت های کوتاه گزارش کنند. این توئیت های کوتاه می‌توانند محل گذاشتن نظر طرفداران افراد معروف شده و آنها از بخش نظرات به عنوان محل ارتباط با کاربران خود استفاده کنند.

 

اصول بازاریابی توئیتر

توییتر می تواند یک بستر بسیار مفید برای رشد کسب و کارها باشد تا مطالب ارزشمندی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. حتی قبل از اینکه یک فرد مشتری آن ها شود. محدودیت کاراکتر همچنین می تواند به شما در ایجاد تبلیغات سریع و قانع کننده کمک کند. این محدودیت باعث می‌شود که مطالب شما کوتاه و گیرا باشد و مهارت شما را در تبلیغات افرایش می‌دهد تا با کمترین کلمات، بیشترین مخاطب را جذب کنید.

توجه داشته باشید که می‌توانید از توئیتر برای تبلیغ کالا یا خدمات خود استفاده کنید اما باید این کار را به طور خلاصه انجام دهید. مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری در شبکه های اجتماعی، تمرکز اصلی شما باید در جذب مخاطب با محتوای مفید و افزایش آگاهی از برند باشد.

علاوه بر این، می‌توانید از آن برای ارتباط با مخاطبان خود به صورت شخصی و دیگر روش های اثرگذار استفاده کنید. اگر شخصی به یکی از محصولات یا خدمات شما اشاره کرده است، می‌توانید کامنت او را “لایک” یا “بازنشر(retweet)” کنید. از طرف دیگر، اگر یک مشتری از خدمات شما در twitter شکایت می‌کند، می توانید برای اصلاح اوضاع دست به کار شوید. اما مشابه هر شبکه اجتماعی دیگری، برای استفاده از twitter با برنامه عمل کنید و استراتژی های مناسب برای رشد خود تهیه کنید. داشتن یک لیست از نکات کلیدی می‌تواند شما را در این کار یاری کند.

 

چند تکنیک برای بازاریابی بهتر

1.پروفایل خود را تکمیل کنید و آن را به روز نگه دارید. این کار نشان می‌دهد شما به روز هستید. ویرایش نمایه توییتر نیز می‌تواند مفید باشد زیرا الگوریتم های توییتر شما را یک حساب فعال شناسایی می کنند و شانس این را دارید که در جست و جو ها در ردیف های بالاتر ظاهر شوید. علاوه بر این، اگر قصد فروش محصولی را دارید، مشخصات آن را کامل و واضح بنویسید.

 

2.روزانه توییت کنید. حفظ ارتباط با مخاطبان از اصول مهم بازاریابی است. توییت های روزانه علاوه بر نشان دادن فعال بودن شما، ارتباط شما با مخاطبان تان را حفظ می‌کند و آن را از کسب و کار شما و اتفاقات آن با خبر می‌کند.

 

3.کپی نکنید. در توییت های خود خلاقیت داشته باشید و سعی کنید مطالب خودتان را بنویسید.

 

4.از جنجال بپرهیزید. قوانین twitter ممکن است باعث تعلیق شدن حساب شما شود بنابراین از جنجال و حاشیه سازی پرهیز کنید. کسب و کار شما محلی برای افزایش درآمد شما است.

 

5.آمار خود را داشته باشید. تعداد توییت ها، کامنت ها، سفارش ها و خلاصه هر چیزی را که بتوان با عدد و رقم نشان داد در نظر بگیرید. اگر نتوانید با اعداد و ارقام میزان رشد خود را بیان کنید به این معنی است که از کسب و کار خود اطلاعی ندارید.

 

6.تبلیغات را فراموش نکنید. می‌توانید برای تبلیغات در twitter هزینه کنید. با این کار سریع تر شناخته می‌شوید و سرعت رشد شما افزایش می‌یابد.

7.تعداد توییت های خود را مدیریت کنید. تعداد زیاد توییت می‌تواند برای مخاطبان و مشتریان شما ناخوشایند باشد. مرتب توییت کردن نباید به این معنی باشد که هر روز با توییت های زیاد مخاطبان را آزار دهید.

 

8. با انتقاد ها معقولانه برخورد کنید.

 

9. فالوورهای خود را افزایش دهید. با این کار مخاطبان خود را افزایش می‌دهید و شانس فروش شما افزایش می‌یابد.

 

10. محتوای مناسب توییت کنید. محتوای جذاب و گیرا باعث افزایش علاقه مندی به کسب و کار شما می‌شود.

 

11. فالو های خود را مدیریت کنید. سعی کنید حساب هایی را دنبال کنید که باعث افزایش اعتبار شما شود.

 

12. در بازتوییت های خود دقت کنید. توجه کنید که چه توییتی را بازتوییت می‌کنید. توییت های ترجیحا به کسب و کار شما نزدیک باشد و مطالبی باشد که علاوه بر افزایش اعتبار شما، باعث جلب توجه مخاطبان شود.

 

13.  فضای رشد در این شبکه اجتماعی وجود دارد. از آنجا که در توییتر بیشتر مسائلی مانند اخبار و مسائل سیاسی رواج دارد، پس فضای رشد وجود دارد و رقابت کم است. بنابراین زودتر دست به کار شوید.

 

14. بیوی مناسب بنویسید.

 

15. رقابت همیشه وجود دارد. پس فرآیند بهبود و رشد شما باید همیشگی باشد.

 

توییتر برای خبرنگاران

از توییتر غالباً برای پخش سریع اطلاعات خبری استفاده می‌شود. در بعضی مواقع، حتی سریع تر از شبکه های سنتی تلویزیونی نیز می‌توانند اطلاعات  را پخش کنند. به عنوان مثال، هنگامی که هواپیمای هوایی ایالات متحده در سال 2009 در رودخانه هادسون سقوط کرد، جانیس کرمس اولین کسی بود که این پیام را از طریق توییتر پخش کرد، پیش از آنکه بسیاری از رسانه ها حتی در این زمینه خبری منتشر کنند

 

به عنوان یک خبرنگار، می‌توانید بسیاری از فالوورهای خود را با انتشار اخبار های روزانه شگفت زده کنید و آن ها را از وقایعی که روزانه در حال رخ دادن است، با خبر کنید. توئیتر با دارا بودن امکانات بازاریابی و خبری در کنار هم، می‌تواند کمک حال استارت اپ های حوزه اخبار باشد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مشهور، ورزشکاران و سیاستمداران تصمیم می گیرند به جای صحبت کردن از طریق رسانه ها، وقتی می خواهند اطلاعاتی را با طرفداران خود به اشتراک بگذارند مستقیماً آن را در توییتر قرار دهند؛ بنابراین، اغلب وقتی به دنبال نقل قول های مستقیم هستید، توییتر یک راه حل مفید است.

 

البته، در استفاده از توییتر به عنوان منبع اصلی اخبار خطراتی وجود دارد. برای مثال تعداد محدود کاراکترها، کاربران توییتر را قادر می ‌سازد بدون داشتن فضایی برای ارائه تمام جزئیات، اطلاعات یک طرفه پخش کنند. اگر گزارشگر هستید، به احتمال زیاد بهترین استفاده از توییتر برای انتشار عکسهای کوتاه از رویدادهای بزرگ است، اما از ارائه نظرات جنجالی خودداری کنید زیرا نحوه استفاده از توییتر بسیار مهم است. چه شما در زمینه کسب و کار فعالیت می‌کنید و چه در زمینه خبری زیرا قوانین توییتر ممکن است به نفع شما نباشد.

 

توییتر برای تیم های روابط عمومی

اگر در روابط عمومی کار می‌کنید، می‌توانید از توییتر استفاده کنید تا اطلاعیه هایی درباره یکی از مشتری های خود ارسال کنید. به عنوان مثال، می‌توانید در مورد تاریخ انتشار یک محصول برای مشتری ها یا یک رویداد در آینده توییت کنید. همچنین توییتر می ‌تواند به شما کمک کند سریعاً تشخیص دهید که رقبای شما در چه مواردی بحث می‌کنند تا بتوانید مشتری های خود را درباره‌ی روند کاری سازمان یا کسب و کارتان به روز نگه دارید و اینگونه آن ها را در یک بحث وسیع تر شرکت دهید. این کار حس صمیمیت مشتری را نیز افزایش می‌دهد و باعث جلب اعتماد او می‌گردد. سرانجام، توییتر به شما امکان می دهد تا با حرفه ای ها یا افراد تاثیرگذاری (اینفلوئنسر) که علاقه به همکاری با مشتری های کسب و کارتان و یا خود شما دارند، ارتباط برقرار کنید.

 

توییتر برای افراد

می‌توانید از توییتر برای مقاصد سرگرمی نیز استفاده کنید یا با دوستان و خانواده تان در ارتباط باشید. در ابتدایی ترین حالت، توییتر شبیه به یک برنامه ارسال متن با 140 کاراکتر برای همه افرادی است که می‌شناسید. می‌توانید از آن برای به اشتراک گذاشتن یک داستان کوتاه، ارسال فیلم یا برای سوال پرسیدن از مخاطبان خود استفاده کنید. انتخاب باشماست.

 

آموزش جامع توییتر (آموزش قدم به قدم توییتر)

پس از آشنایی با توییتر و مطالبی نظیر اصول بازاریابی توییتر، در ادامه یک آموزش توییتر قدم به قدم آورده شده است. با مطالعه آن، نحوه استفاده از توییتر را فرا خواهید گرفت. ابتدا یک حساب کاربری توییتر ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از نسخه وب یا نرم افزار تلفن های همراه آن استفاده کنید. پس از نصب توییتر یا ورود به سایت آن، مراحل را دنبال کنید:

 

چگونه یک توییت ارسال کنیم

اگر علاقه مند به ارسال مطلبی هستید، می‌توانید روی قسمتی که نوشته‌ی آن “whats happening?” کلیک کنید. با استفاده از نمادهای زیر کادر متن، می توانید متن، GIF یا نظرسنجی درج کنید. اگر نمی‌دانید که چه چیزی ارسال کنید، می‌توانید با در نظر گرفتن علایق شخصی خود، لینک یک ویدئوی یا مقاله‌ی جالب قرار دهید. وقتی آماده شد، “Tweet” را فشار دهید.

 

چگونه به جستجوی محتوای عمومی بپردازید و افراد را در توییتر دنبال کنید

برای جستجوی محتوای مورد علاقه خود، می‌توانید روی بخش “Moments” در بالا کلیک کنید. این بخش موضوعات متنوع را در زمینه های مختلف از جمله اخبار، ورزش و سرگرمی به شما نشان می‌دهد.

 

آموزش جستجو در توییتر

برای دنبال کردن افراد خاص، می‌توانید نام آنها را در جعبه جستجو تایپ کنید. وقتی روی نام آنها کلیک می‌کنید ، به نمایه آنها هدایت می‌شوید. در آنجا بر روی دکمه “Follow” در سمت راست کلیک کنید تا آنها را دنبال کنید. این به این معنی است که هر توییتی از طرف آن شخص ارسال می شود در صفحه اصلی شما ظاهر می شود.

 

برای نشان دادن مطالب شخص دیگری به مخاطبان خود، می توانید آن را “بازنشر(Retweet)” کنید. این امر به شما امکان می دهد که توییت شخص دیگری را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و موافقت یا تایید خود را نسبت به آن توییت نشان می‌دهید(به عنوان مثال، اگر کسی ویدیویی از یک آهنگ خوب ارسال کند و می گوید “این بهترین آهنگ است!”)، شما به مخاطبان خود پیام می دهید که این آهنگ را نیز دوست دارید و می خواهید آن را به اشتراک بگذارید.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید نظری ارسال کنید، بر روی آیکون سمت چپ بازنشر(Retweet) و اگر می‌خواهید توییتی را لایک کنید بر روی آیکون قلب در سمت راست کلیک کنید. در نهایت، اگر می‌خواهید توییت را برای فقط یک نفر یا فقط یک گروه خاص از افراد ارسال کنید، بر روی نماد نامه کلیک کنید. اکنون می دانید که چگونه یک توییت ارسال کنید، افرادی که می‌خواهید را دنبال کنید و محتوای محبوب خود را جست و جو کنید. در حالی که هنوز نکات و ترفندهای مفید دیگری وجود دارد، اما اصول اولیه را آموخته اید.

 

اصطلاحات توییتر

در ادامه‌ی آموزش تویتر، پس از آشنایی با twitter لازم است برخی از اصطلاحات رایج در توییتر را بیان کنیم.

 

  • علامت @: علامت @ یک کد مهم در توییتر است که برای اشاره به یک کاربر در twitter استفاده می‌شود. آن را با یک نام کاربری ترکیب کرده و در توییت ها وارد کرده اید تا به آن شخص اشاره کرده و برای او پیام عمومی ارسال کنید.

 

  • بلاک کردن: بلاک کردن در توییتر به معنای جلوگیری از فالو کردن یا دیدن توییت های شما است. اگر شخصی را بلاک کنید نمی‌تواند شما را دنبال کند.

 

  • پیام مستقیم(DM): یک پیام مستقیم یک پیام خصوصی است که برای شخصی که شما را دنبال می‌کند ارسال می‌شود. پیام مسستقیم را نمی توان برای کسی که شما را فالو نمی‌کند ارسال نمی‌شود.

 

  • Favorite (مورد علاقه): مورد علاقه یکی از ویژگی های twitter است که به شما امکان می دهد یک توییت را به عنوان مورد علاقه خود علامت گذاری کنید تا بعداً به راحتی مشاهده کنید.

 

  • هشتگ: هشتگ توییتر به یک موضوع، کلمه کلیدی یا عبارتی خاص اشاره دارد. هشتگ با نماد # نشان داده می‌شود. انتخاب بهترین هشتگ ها به شما کمک میکند بیشتر دیده شوید.

 

  • فالو، فالوور: دنبال کردن(فالو) کسی در توییتر به معنای مشترک شدن در توییت یا پیام های آن ها است. یک فالوور کسی است که توییت های شخص دیگر را دنبال می‌کند.

 

  • بی صدا کردن (Mute): دکمه بی صدا twitter کاری متفاوت اما تا حدودی شبیه به بلاک انجام می دهد. این امکان را به کاربران می دهد که توییت کاربران خاصی را مسدود کنند در حالی که هنوز هم قادر به مشاهده پیام های دریافتی از آنها یا mentions کردن آن ها هستند.

 

  • نمایه (Profile): نمایه توییتر صفحه ای است که اطلاعات مربوط به یک کاربر خاص را نشان می دهد.

 

  • توییت های تبلیغاتی: توییت های  تبلیغاتی پیام های توییتر هستند که شرکتها یا مشاغل برای تبلیغ آنها مبلغی پرداخت کرده اند، بنابراین در صدر نتایج جستجوی توییتر ظاهر می‌شوند.

 

  • بازتوییت (Retweet): فرض شخصی مطلبی را توییت کرده است. شما اگر آنها دوباره توییت و یا ارسال کنید اصطلاحا آن را بازتوییت کرده اید.

 

  • توییت (Tweet): توییت پیامی است که در توییتر ارسال شده است. همچنین به آن پست یا به روز رسانی نیز گفته می شود.

 

  • حساب تایید شده: تأیید شده(Verified) عبارتی است که twitter برای حسابهایی که هویت مالک آن را تأیید کرده به کار می‌رود. مانندبسیاری از افراد مشهور، سیاستمداران و ورزشکاران.

 

  • منشن کردن: این کار اشاره به یک توییت دارد که در آن به نام کاربری یک شخص اشاره می‌شود. این کار با علامت @ انجام می‌شود (برای مثال @example )

 

  • ریپلای: ریپلای کردن یک توییت، در واقع ارسال یک توییت در جواب آن است. این کار با کلیک بر روی آیکون reply انجام می‌شود.

 

  • ترند شدن: موضوعاتی یا توییت های که در زمینه یا مبحث خاصی ارسال می شوند و دارای بیشترین مشارکت کننده در واحد زمانی روز می باشد با توجه به منطقه ای که انتخاب می شود در کنار پروفایل twitter نمایش داده می شود. ترندهای یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر به حساب می آید به خصوص در زمینه اطلاع رسانی یا خبررسانی از طریق توییتر و معمولاً ترندهای مهم و روز و سرتیتر خبرها در جستجوهای گوگل به طور اختصاصی نمایش داده می شوند.

 

توییتر و سرمایه گذاری

توییتر رشدی بیش از ۵۷ میلیون دلار آمریکا، از بودجه سرمایه‌گذاری‌های مخاطره آمیز را داشته که البته ارقام دقیق این مبلغ به صورت عمومی اعلام نشده‌است. سرمایه‌گذاری اولیه بر روی twitter ، مبلغ نامعلومی است که بنا به شایعات در حدود ۱–۵ میلیون دلار گفته شده‌است. در دور دوم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۰۸، سرمایه‌ای ۲۲ میلیون دلاری هزینه شد؛ و دور سوم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۰۹، سرمایه‌ای ۳۵ میلیون دلاری بود که توسط سرمایه گزاران رسمی و الگوگیری سرمایه‌ای همراه با مبالغ نامعلومی از دیگر سرمایه‌گذاران مانند: یونین اسکوئر ونچرز، اسپارک کپیتال و اینسایت ونچر پارتنرز صورت پذیرفت. توییتر توسط یونین اسکوئر ونچرز، دیجیتال گرج، اسپارک کپیتال و بیزوس اکسپدیشنز مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفت.

 

جمع بندی

سعی کرده ایم در این مقاله آموزش کامل توییتر را بدهیم تا شما نیز بتوانید مانند دیگران به کمک این شبکه اجتماعی موفق شوید. بسیاری از افراد، توییتر را مکانی مناسب برای کسب و کار نمی‌دانند. اما این رسانه امکاناتی بیش از یک فضای مناسب برای اخبار و مسائل سیاسی دارد. توییتر نیز همانند فیسبوک، اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی دیگری امکاناتی مناسبی دارد که برای رشد کسب و کار می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر این مطالب، این نکته را در نظر بگیرید که فضای کسب و کار به اندازه ای که باید در توییتر راه پیدا نکرده است. می‌توانید twitter را نیز به یکی از کانال های ارتباطی خود با مخاطبان اضافه کنید اما این کار را با برنامه و آگاهی انجام دهید. آمار حساب خود را داشته باشید، و با اعداد و ارقام رشد کسب و کار خود را در نظر بگیرید. پس از هر چند وقت، بازخورد بگیرید و ارزیابی مناسبی از کسب و کارتان داشته باشید.

 

موفق باشید

نویسنده و تهیه کننده : مهدی آقابابائی